תכנית מעברים – מהיסודי אל חטיבת הביניים
רקע:
כאשר החלה לפעול עמותת חלו"ן בחטיבות הביניים השונות נתקלנו בתופעה מדאיגה.תלמידים רבים מגיעים בסוף לימודיהם בבית הספר היסודי כשהם מתקשים מאוד בקריאה ובכתיבה בשפת האם שלהם ואינם יודעים קרוא וכתוב באנגלית. אחת הסיבות לתופעה הינה נשירה סמויה. המושג "נשירה סמויה" מתייחס לתלמידים שאמנם רשומים בבתי הספר, אך אינם עוסקים בלמידה משמעותית. בתוך קבוצה זו ניתן להבחין בין סוגים שונים של ניתוק:
- תלמידים שלא מגיעים לביה"ס באופן סדיר (למרות שהם עדיין רשומים כתלמידים בו).
- תלמידים שמגיעים לביה"ס אך לא מתפקדים בו כלומדים ולא מפיקים תועלת מהביקור בביה"ס.
למרבה הצער אין די תכניות סיוע בבתי הספר היסודיים שיפעלו לשיפור ההישגים הפדגוגיים כמו גם בטיפול רגשי משמעותי בפרט. אנו, בעמותת חלו"ן החלטנו כי יש לפעול למיגור התופעה.
תיאור התכנית:
במסגרת תכנית זו מסייעת העמותה לתלמידי כיתות ה-ו בבתי הספר היסודיים שרמתם הלימודית נמוכה קרי אינם יודעים קרוא וכתוב. כמו כן צפויים להם קשיי הסתגלות אדירים במעבר ללימודים בחטיבת הביניים. מדובר בתלמידים אשר טרם רכשו את יסודות הקריאה בשפה האנגלית ו/או אסטרטגיות למידה בסיסיות בשפה העברית.
העמותה יוצרת קבוצות למידה קטנות במקצועות הליבה: אנגלית ומיומנויות למידה בהם לומדים התלמידים במהלך יום הלימודים.
כמו כן בקבוצות הלמידה משולבים מתנדבים במסגרת שנת שירות מעמותת "בקהילה" אשר מסייעים לתלמידים באופן פרטני יותר ואף מהווים עבורם מודל הצלחה ודמות לחיקוי.
התכנית פועלת מזה שנתיים. בחטיבות הביניים בהן שולבו בוגרי התכנית 85% מהתלמידים שובצו בקבוצה רגילה ללימוד אנגלית ולא בקבוצת non readers. בתי הספר דיווחו על השתלבות מלאה ונורמטיבית של בוגרי התכנית בחטיבה.
תוכנית חלו"ן למניעת נשירה
קהל היעד:
הישגיהם של תלמידים בתום חטיבת הביניים (סוף ט') יקבעו את איכותו של התיכון בו ילמדו, ובהתאם לכך את הסיכוי שלהם להשיג תעודת בגרות מלאה. ישנו מתאם מדאיג בין רמת ההכנסה של משפחת התלמיד לבין התיכון בו הוא לומד. עבור תלמידים רבים המעבר שבין החטיבה לתיכון הוא ה"סדק" דרכו הם נושרים מן המערכת.
תכנית חלו"ן למניעת נשירה שואפת לתת מענה לאותם תלמידים ומיועדת לבני נוער בגילאי חטיבת ביניים מרקע סוציו-אקונומי נמוך העומדים על סף נשירה מבית הספר וזקוקים לסיוע לימודי, חברתי ורגשי. בני הנוער הנבחרים להשתתף בתוכנית מאותרים על ידי בתי הספר ורשויות הרווחה המקומיות.
בשנת הלימודים תשע"א פועלת התכנית ב-13 בתי ספר בירושלים, ראש העין, בני ברק ובבאר טוביה.
ייחודה של התוכנית
עמותת חלון ייחודית בהשקפתה ההוליסטית על מצבו של התלמיד. העמותה מתמקדת אמנם בתפקודו הלימודי, אך משתדלת לספק מענה גם להיבטים אחרים בחייו. הנחתנו היא כי קושי לימודים עלול לנבוע מגורמים רבים וכי עלינו לאתר את מקור הקושי המחולל את הבעיה הלימודית ולספק לו מענה במידת האפשר. כמו כן, עמותת חלון משתפת פעולה עם תוכניות סיוע אחרות במטרה לתת מענה מקיף ככול האפשר לצרכי התלמיד.
שיטת העבודה:
דרך העבודה המרכזית היא הוראה בקבוצות קטנות (8-10) תלמידים. שעות ההוראה משולבות במערכת השעות של בית הספר – בשעות מהן פטורים התלמידים או עם תום יום הלימודים. המורים הינם מורים מקצועיים מבית הספר.
מטרות:
- 80% מהתלמידים בכל קבוצת לימוד יגיעו לרמת הכיתה במקצוע אותו הם לומדים בשיעורי חלו"ן במהלך שנתיים.
- כל התלמידים בקבוצת הלימוד של חלו"ן ישפרו את הישגהם ב40% במהלך שנת לימוד אחת.
- העמותה ובית הספר ייבנו תכנית חלופית לאותם תלמידים שלא מראים שיפור בהישגהם תוך כדי התחשבות בצרכהם הייחודים ויכולתהם.
- כל התלמידים המשתתפים בתכנית ימשיכו את לימודהם בתיכון.
תוכנית זכאות לבגרות
רקע:
ממצאי המחקר של ד"ר מומי דהן ממכון ון ליר מלמדים כי נקודת הזינוק הנחותה של צעירים היא זו שאחראית להישגיהם הנמוכים בזכאות לתעודת הבגרות. "אמור לי מהי השכלתך ואומר לך מהו שיעור הזכאות לבגרות של ילדך".
אחת הסיבות להיעדר שוויוניות בחינוך היא העובדה שמשרד החינוך מעניק משאבים כספיים רבים יותר דווקא לתלמידים שבאים מרקע משפחתי חזק – תלמידים ביישובים מבוססים זוכים לנתח גדול יותר מתקציבו של משרד החינוך.
נתונים נוספים מלמדים כי תעודת הבגרות שמחזיקים בידיהם תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך נוטות להיות בעלות ערך נמוך יותר כשמגיעים ללימודים אקדמיים.
תלמידים רבים חסרים בגרות אחת או שתיים כדי לקבל תעודת בגרות ולרוב לא ישלימו בגרויות אלה בכוחות עצמם. מלבד זאת, רוב התלמידים משיגים תעודת בגרות שאינה מתאימה לכניסה לאוניברסיטה. עמותת חלו"ן יצרה את תכנית הזכאות לבגרות על מנת לשנות מציאות זו.
קהל היעד:
התכנית מיועדת לתלמידי תיכון מרקע סוציו אקונומי נמוך, המתקשים במקצוע אחד או שניים. במסגרת התוכנית, אנו מעניקים סיוע ממוקד לתלמיד במקצוע בו הוא מתקשה על מנת לסייע לו לעבור את בחינת הבגרות באותו מקצוע ובכך להשיג תעודת בגרות מלאה ואיכותית. ישנם תלמידים רבים שאנו מסייעים בידם להשתלב במגמות מוגברות של מדעים (ביולוגיה,פיזיקה, כימיה). מרבית התלמידים לא יעמדו בדרישות המגמות המדעיות ללא תמיכה משמעותית.
התכנית פועלת בארבעה בתי ספר.
שיטת העבודה:
דרך העבודה המרכזית היא הוראה בקבוצות קטנות (8-10) תלמידים. שעות ההוראה משולבות במערכת השעות של בית הספר – בשעות מהן פטורים התלמידים או עם תום יום הלימודים.
אנו מגישים תלמידים לבחינות בגרות במועדי חורף וקיץ. צוות בית הספר בשיתוף עימנו בונה עבור כל תלמיד תכנית אישית להשגת תעודת בגרות מלאה.
במסגרת התכנית נערכים מרתונים לקראת בחינות המציידים את התלמידים בכלים ושיטות להצלחה. כמו כן אנו מפעילים קבוצות להעצמה אישית ולטיפול בנושאים כגון: חרדת בחינות, הצבת יעדים, לקיחת אחריות ועוד.